Мудрые наставления наших предков ч. 145

Спор из-за земли

Спустил Бог Адама на землю. Осмотрелся он, и увидел бескрайние земные просторы. “Слава Всевышнему, – воскликнул он, – что вся эта земля принадлежит мне одному!”.

Ангел Джабраил решил проверить, насколько Адам жаден или щедр. Ангелам земля совершенно ни к чему. Чтобы испытать Адама, ангел спустился на землю, подошел к Адаму и сказал:
– Адам, не думай, что вся эта земля отдана во власть только тебе одному. Она дана нам двоим. Скажи, как нам лучше поделить ее.
– Дай я брошу эту дубину. Куда она упадет – дотуда будет моя земля, а далее будет твоя, – предложил Адам, указав на свою дубину.

Почему он так сказал? Потому, что был очень в себе уверен. Наш пророк-предок был великаном и обладал огромной силой.

Согласился ангел, и Адам бросил дубину. Она упала посреди всей земли. Долго шли они и, наконец, дошли.
“Отсюда далее уже идет моя земля”, – сказал ангел.

Адам решил, что он мало отделил земли и пустился в разные домыслы: что надо еще раз дубину бросить, что он споткнулся, когда ее бросал, что ангелам земля не нужна и прочее. Но ангел настаивал на том, что уговор необходимо строго выполнять.

Разгорелся спор, и началась потасовка. Борются они, и среди драки Адам улучал момент и каждый раз, хотя бы чуточку, ногою отодвигал дубину, чтобы прибавить себе такую малость земли. Видя эти потуги, ангел засмеялся, прекратил борьбу и сказал:
“Мне не нужно земли даже с кончик пальца. Я очень сожалею, что ты, Адам, очень жаден и что твое потомство, следуя твоему примеру, будет постоянно спорить из-за земли”.

Лаьтта къовсарах

Даллас ше лаьтта воссавича, Адам д1а-хьа хьежар. Дуне д1а мел да уллаш лаьтта дайнад цунна. “Далла ба хоастам укх дерригача доккхача лаьттан да со ца1 волаш!” – аьннад цо.

Лаьттаца Адама йола ц1аьрматали камаьршали миштай хьажа дагадехад Джабраил-малейка. Малейкашта цхьаккхача х1аман лаьтта эшаш мичад. Адама фу ду хьажа Джабраил-малейк лаьтта дессад. Д1ат1а а даха, аьннад цо Адамага:
– Адам, ер лаьтта хьона цхьаннена деннадац. Вай шиннена деннад. Ер мишта дийкъача бакъахьа хет хьона?
– Ер чхьонкар кхоссийта сога. Из 1оежача кхаччал са лаьтта хургда, д1ахо д1а дар хьа хургда, – аьннад Адама, ший бе йоалла чхьонкар д1а а хьекха.

Из х1ана аьннад цо? Шийх ч1оаг1а б1убенна хиларах аьннад. Вай да Адам-пайхамар хиннав 1алаьмате лакхача дег1ара волаш, ч1оаг1а т1ехбаьнна низ болаш.

Малайко “мегад” а аьнна, кхессай Адама чхьонкар. Ах лаьтта чудерзадаьд 1оежача чхьонкара. Дукха иха, иха, чхьонкар йолча д1акхаьчаб ераш.
– Укхазара д1ахо дола лаьтта х1анз са да-кха, – аьннад малейко.

Ше къоастадаь лаьтта к1езига хеташ, Адам волавеннав харцдараш дувца: кхы а ц1аькъаза кхосса еза, оалаш, са ког д1акхийтта хиннабар, оалаш, малейка лаьтта сенна деза, оалаш. Х1аьта малейк шийчун т1ера доалаш хиннадац. “Вай дийццача хила деза дош”, – аьннад цо. Циггач къовсам баьннача, д1ав1ашаг1а летаб уж. Шоаш латаш боахкаш, ший аьттув мел боал Адама из чхьонкар когаца к1езиг-к1езига д1ахо д1атетташ хиннай, иззал а дола лаьтта-к1иг кхы а совнаг1а хилийтар духьа. Циггач дела а денна, латар сацийта, аьннад, йоах, Джабраил-малейка:
– Сона-м п1елг т1аоттал а дезацар ер лаьтта. Укх лаьттаца хьо, Адам, селлара ц1аьрмата волаш хала хет сона, х1ана аьлча, хьога хьежжа ер лаьтта къувсаш хьа т1ехьа а хургйоландарь.

http://orga.narod.ru/ing/d145.htm